Захист прав постраждалих внаслідок війни: експерти проаналізували необхідні законопроєкти та ті, які не слід ухвалювати
У перший день десятої сесії Верховної Ради України експертки коаліції організацій, що опікуються питаннями захисту прав постраждалих внаслідок війни, презентували аналіз відповідних законопроєктів, які зараз на розгляді у парламенті.
Зокрема, в рамках головної дискусійної платформи країни BrainHub в Медіацентрі Україна – Укрінформ, йшлося про законопроєкти щодо «депортованих» або «примусово переміщених» українських дітей і порядок їхнього повернення в Україну, про виплати пенсій громадянам, які проживають на тимчасово окупованій території або виїхали з неї, про законодавче унормування відповідальності за колабораційну діяльність та інші.
Окрім позитивних ініціатив для захисту прав постраждалих українців від війни, які необхідно ухвалити вже зараз, та тих, які потрібно доопрацювати, йшлося і про законопроєкти, що за словами експертів, мають певні ризики.
Так, у ході дискусії адвокаційна менеджерка ГО «Крим-СОС» Анна Рассамахіна, пояснила, що до таких віднесли зокрема законопроєкти №8020, №9361, №9279.
Вона зазначила, що законопроєкт №8020, який передбачає встановлення повністю безкоштовного проїзду для всіх внутрішньо переміщених осіб всіма видами пасажирського транспорту, має на меті полегшити становище ВПО, полегшити їхнє переміщення. Проте, зауважує експертка, вочевидь, є надмірним встановлення саме такого обсягу пільг.
«Наприклад, з тексту цього закону випливає, що будь-яка особа, маючи довідку ВПО, може без обмежень користуватися залізничними перевезеннями тощо. Чи є це дійсно необхідним співмірним для відновлення прав ВПО? На наш погляд, ні. Це покладе необґрунтовані зобов’язання на державний бюджет України, це потребуватиме розробки механізму відшкодування з боку держави вартості проїзду, я маю на увазі комерційних перевізників. І знову ж таки, з якою метою має прийматися цей законопроєкт, чи потребують ВПО, так би мовити, безлімітного, безоплатного переміщення?» – зауважила вона.
Анна Рассамахіна наголосила, що цей закон можна визначити як популістський, той що декларує закріплення додаткових прав для ВПО, проте в підсумку він може призвести до певних шкідливих наслідків.
«Загальновідомо, якими зараз є фінансові зобов’язання країни, яким є обсяг фінансової допомоги ззовні від наших партнерів. І прийняття цього законопроєкту призведе до збільшення фінансової допомоги, якої потребуватиме Україна», – додала вона.
Недоречним в коаліції вважають законопроєкт №9361. Це, пояснила експертка, проєкт, який вносить зміни до Закону України про судовий збір, і який звільняє ВПО від сплати судового збору при поданні позовів та заяв до суду.
За її словами, з тексту законопроєкту випливає, що він звільняє ВПО від судового збору не тільки по тих питаннях, які пов’язані саме з їхнім внутрішнім переміщенням або з порушенням їхніх прав як ВПО, а з набагато ширшого кола питань.
«Знову ж таки можна сказати, що особа з довідкою ВПО, з прийняттям цього закону, отримає можливість майже необмеженого звернення до суду з будь-якими позовами, не сплачуючи його. І тут знову ж таки слід згадати про перезавантаженість судової системи зараз, в часи війни, і про те, що взагалі-то судоустрій йде шляхом зменшення позовів до суду, і це є виправданим. А цей законопроєкт №9361 фактично заохочує ВПО звертатися до суду з різних приводів», – зазначила вона.
Анна Рассамахіна зауважила: «Якщо аналізувати ці два наведені законопроєкти про безоплатний проїзд і про звільнення від судового збору, особисто я навіть припустила б тут позитивну дискримінацію, тобто краще становище певної групи осіб порівняно з іншими».
До переліку законопроєктів, які коаліція пропонує відхилити, також входить законопроєкт №9279 про основні принципи забезпечення компенсації для жертв збройної агресії російської федерації.
Правозахисниця пояснила, що цей проєкт запроваджує систему розподілу майбутніх репарацій, які мають бути отримані від держави-агресора в майбутньому та мають бути розподілені між жертвами агресії.
Утім, за її словами, проблема цього законопроєкту в тому, що він декларує, встановлює норми при тому, що правовідносин, які він мав би регулювати ще не існує, вони ще не виникли.
«Зрозуміло, що питання отримання компенсації від держави-агресора є вкрай актуальним, і колись воно буде потребувати встановлення спеціальних норм, але до цього питання потрібно підходити з іншого боку. Також загальновідомо, що для отримання компенсації потрібно напрацювання дуже складних рішень, дуже складних нормативно-правових актів, механізмів, які до того ж мають узгоджуватися із законодавством, наприклад, Європейського Союзу. Тому що значна частина конфіскованих активів російської федерації на сьогодні знаходиться в країнах ЄС. І це дуже довгий шлях, який ще тільки належить пройти. І зараз у 2023 році, у розпал війни, приймати законопроєкт, який декларує, що Україна має компенсувати всім громадянам України шкоду з коштів, отриманих як компенсація, є передчасним», – пояснила експертка.
Анна Рассамахіна додала, що цей законопроєкт, у випадку його прийняття, не буде виконувати ніякої практичної мети. Натомість він також, за її словами, має популістський характер і жодним чином не наближає виплату компенсацій громадянам України.
BrainHub – це головна дискусійна платформа країни, створена Media Center Ukraine – Ukrinform. Вона об’єднує експертів державного і громадського сектору. У рамках BrainHub точаться інтелектуальні дискусії навколо питань післявоєнного відновлення України. Тут народжуються кращі ідеї, які лягатимуть в основу дорожньої карти відбудови України у всіх секторах: економічному, інфраструктурному, освітньому, аграрному, безпековому, цифровому тощо.
Читайте більше: https://mediacenter.org.ua/uk/novini