Тематика боротьби з корупцією: як питання висвітлювалося у ЗМІ та соцмережах
Переважна кількість людей формує свої уявлення щодо ситуації у боротьбі з корупцією в Україні через медіа. В лютому 2023 року тема корупції була на другому місці у медіа, таким чином вийшовши по суті на рівень 2021 року. Це стало можливим завдяки антикорупційним інституціям, які розслідували справи, громадським активістам, які повідомляли про справи, та соціальним мережам.
На цьому під презентації результатів дослідження «Корупція через фільтри ЗМІ» в рамках головної дискусійної платформи країни BrainHub в Медіацентрі Україна – Укрінформ наголосив Роман Вибрановський, медіаексперт, представник USAID SACCI.
«Ми можемо побачити, що «Єдиний марафон» деякий час намагався говорити про корупцію як щось, що вже подолано і намагався говорити про те, що Україна дуже багато працює над тим, щоб подолати корупцію. Соцмережі цьому не повірили – Єдиному марафону та загальним ЗМІ довелося виправдовуватися. Таким чином ми, знову ж таки, повернулися до того самого рівня. Тобто запит громадян був досягнутий, можна було спробувати чогось не робити, але це насправді не вдалося. Ми це бачимо і по статистиці висвітлення загалом – на певному етапі і в ЗМІ, і в Марафоні тематика корупції стала другою», – пояснив він.
Медіаексперт зазначив – якщо ЗМІ загалом більше розповідають про конкретні випадки корупції і про те, що корупція знаходиться в подоланні, то в соцмережах значно більше загальних міркувань і значно більше критики. За його словами, в соцмережах значно більше негативу, що нічого не може бути, і цей негатив, окрім загалом коментарів людей, викликаний присутністю там проросійських активістів і викликаний політикою, якої дуже багато.
«І фактично ми маємо ситуацію, коли корупція як проблема, яку точно потрібно лікувати, але, якщо її не лікувати точково, то в соцмережах додається туди критика росіян і додається туди критика політична, з якою ми нічого не можемо зробити», – наголосив він.
Роман Вибрановський також зауважив, що в ЗМІ та в соцмережах дуже відрізнялася тематика щодо корупції. Так, якщо в ЗМІ вона була більш позитивна – боротьба з корупцією це передумова вступу в ЄС, цифровізація допомагає боротися з корупцією, то в соцмережах, навпаки, більш негативна – махінації, хабарництво, влада використовує війну тощо.
Медіаексперт зауважив, що так само ЗМІ і соцмережі відрізняються між собою по специфіці того, про кого йдеться.
«Антикорупційні інституції теж були під вогнем критики у соцмережах, в основному НАБУ, також САП та ДБР. Критика антикорупційних інституцій в соцмережах підсилювалася через присутність у соцмережах проросійських наративів», – додав він.
Роман Вибрановський наголосив, що дані дослідження щодо висвітлення корупції у ЗМІ будуть передаватися всім правоохоронним органам, всім громадським організаціям та медіа для того, щоб у будь-якій наступній кампанії з використанням даних соціології, використанням даних медіамоніторингу були більш сфокусовані на те, щоб відповідати запиту людей у боротьбі з корупцією. І щоб і державні інституції, і громадські організації звертали на це увагу.
BrainHub – це головна дискусійна платформа країни, створена Media Center Ukraine – Ukrinform. Вона об’єднує експертів державного і громадського сектору. У рамках BrainHub точаться інтелектуальні дискусії навколо питань післявоєнного відновлення України. Тут народжуються кращі ідеї, які лягатимуть в основу дорожньої карти відбудови України у всіх секторах: економічному, інфраструктурному, освітньому, аграрному, безпековому, цифровому тощо.
Читайте більше: https://mediacenter.org.ua/uk/novini