Майже вся шкільна література пронизана темою війни – дослідники оприлюднили аналіз підручників з окупованих територій
20 гранд-наративів, які проходять з початкової до старшої школи, було виявлено в ході аналізу 23 підручників, вилучених Харківською прокуратурою після деокупації території Харківщини. Це зокрема підручники початкової, середньої та старшої школи – азбука, підручники з літератури, географії, всесвітньої історії, історії росії. Серед наративів такі як: «російський етнос, його культура – це твоя батьківщина», наратив «протистояння колективного заходу, НАТО, США та росії» тощо.
Про це йшлося під час презентації в Медіацентрі Україна – Укрінформ дослідження щодо освіти на окупованих територіях.
Як зазначила керівниця напрямку національної адвокації ГО ЦГП «Альменда» Валентина Потапова, у ході аналізу наративи були виокремлені у кластери, як зокрема: формування загальноросійської ідентичності, мілітаризація та героїзація, кластер, присвячений позитивному ставленню до влади.
«Дійсно, майже вся шкільна література пронизана темою війни. Я дуже сподівалася, що саме підручники з літератури дадуть мені щось про духовність. Але ні – там теж про війну. Є навіть окремі розділи, які так і називаються – «Література про мужність», «Література про війну». В Географії дуже багато інформації про те, як росія приєднувала до своєї території інші народи, інші території – там також про війну» – пояснила Валентина Потапова.
Вона зауважила, що під час аналізу того, яким чином у підручниках подається Україна, було виявлено, що України як суб’єктності там немає.
Валентина Потапова зазначає, що після двох місяців роботи з цими підручниками навіть доросла людина з дуже розвиненим критичним мисленням може потрапити під вплив таких наративів.
«А коли ти дитина, яка живе ще в інформаційному просторі, то ти потрапляєш під ці наративи швидше. І дуже важко буде виводити цих дітей з цих наративів. І тоді формується така «універсальна людина», яка повинна служити «родінє» зі зброєю в руках. Це той дуже короткий висновок, який можна зробити з аналізу 23 підручників», – пояснила вона.
Валентина Потапова зазначає, що в досліджені зроблений психолого-педагогічний висновок щодо того, які маніпулятивні технології закладені в цих підручниках. Надалі, наголосила вона, потрібно, аби психологи в Україні також ознайомилися з цими підручниками і зробили свої висновки для подальшої роботи після деокупації українських територій.
Читайте більше: https://mediacenter.org.ua/uk/novini