Інформаційна деокупація: як повернути громадян з тимчасово окупованих територій в українське інформаційне поле
Ситуація на тимчасово окупованих росією українських територіях різниться. Позаяк різні території окуповані різний проміжок часу, тому присутність ворожих наративів та ситуація загалом відрізняються.
Однак, ключовим завданням ще до звільнення територій є робота з розумами людей. На цьому, зокрема наголосила Постійна представниця президента України в АР Крим Таміла Ташева під час експертного обговорення рамках головної дискусійної платформи країни BrainHub в Медіацентрі Україна – Укрінформ.
«Ми цей процес називаємо когнітивною деокупацією або когнітивним розмінуванням. Ми створили на базі представництва робочу групу з когнітивної деокупації, тобто роботи з розумами людей, які включають в себе низку елементів, над якими потрібно працювати. І звісно що елемент роботи з інформацією, повернення українських медіа, або зараз, принаймні, можливість якимось чином передати інформацію на територію півострова – це є фактично першочерговими завданнями для нас», – наголосила вона.
Водночас представниця Донецького пресклубу Тетяна Строй також наголосила, що планувати стратегії по деокупації, по поверненню громадян в інформаційне поле України варто думати вже зараз і просувати певні наративи в різних галузях.
За її словами, йдеться не тільки про відбудову локальних медіа на територіях, які перебували під окупацією. Вона зауважила, що є багато сегментів, аудиторій, з якими треба працювати. І вже зараз потрібно формувати певні пакети та підходи.
«І тут питання не тільки, як покладатися на відповідальність медіа, якими їм бути і якою має бути інформаційна політика. А головне – які будуть державні інституції після деокупації, як буде політика української влади там відбуватися. І важливо наголосити, щоб наша влада була відкритою, прозорою, зрозумілою. А від журналістів очікується якісний контент, багато пояснювального в тому числі», – пояснила вона.
Своєю чергою, аналітикиня «Інтерньюз Україна» Дзвенислава Щерба наголосила, що в стратегії того, що мають говорити медіа та що має бути зроблено в контексті інформаційної відбудови, має бути передусім повторення дуже простого, на перший погляд, наративу про те, що Україна цінує своїх людей і чекає всіх своїх громадян та громадянок вдома, на противагу російському наративу про те, що люди з окупованих територій непотрібні країні.
З іншого боку, вважає вона, важливо популяризувати позитивний образ України.
«росія не втомлювалася повторювати про те, що Україна корумпована, бідна країна. Був наратив про так звану країну 404. Важливо людям показувати, які процеси відбулися з моменту окупації. Особливо ті регіони, які не були залучені до українського інформаційного простору з 2014 року. Як на мене, важливо також розповідати про ті воєнні злочини, які вчиняла росія базуючись на фактах, і руйнувати власне цей наратив про те, що Україна вчиняла ці воєнні злочини», – додала вона.
Дзвенислава Щерба також наголосила, що важливо враховувати локальний контекст, апелювати до значущих речей кожного регіону.
Вона зауважує, що цей процес буде довгим та кропітким, позаяк це не може бути дія, яка насаджується силою. Аналітикиня також наголосила, що потрібна синергія між медіа, громадським сектором, між державою, щоб повернути інформаційний простір в ці регіони й не допустити відкату назад.
BrainHub – це головна дискусійна платформа країни, створена Media Center Ukraine – Ukrinform. Вона об’єднує експертів державного і громадського сектору. У рамках BrainHub точаться інтелектуальні дискусії навколо питань післявоєнного відновлення України. Тут народжуються кращі ідеї, які лягатимуть в основу дорожньої карти відбудови України у всіх секторах: економічному, інфраструктурному, освітньому, аграрному, безпековому, цифровому тощо.
Читайте більше: https://mediacenter.org.ua/uk/novini