«Чорний ринок зброї»: як російські пропагандисти формують наративи щодо України та поширюють дезінформацію
З початку постачання Україні західного озброєння від країн-партнерів росія направила свої зусилля на формування дезінформаційних наративів, які в очах міжнародної спільноти мали б дискредитувати країну. Зокрема Центр протидії дезінформації РНБО України проаналізував російську дезінформаційну кампанію під назвою «Чорний ринок зброї», яку було виявлено під час моніторингу російського та міжнародного інформаційного простору.
Про це йшлося під час обговорення в рамках головної дискусійної платформи країни BrainHub у Медіацентрі Україна – Укрінформ.
Загалом у процесі дослідження Центр проаналізував 10 862 повідомлення українською, російською та іншими мовами, в часовому проміжку з 24 лютого 2022 по 16 жовтня 2023 року.
Як зазначила керівниця департаменту протидії інформаційним загрозам національній безпеці Центру протидії дезінформації РНБО України Анаїт Хоперія, головною метою цієї дезінформаційної кампанії рф є закріплення серед світової аудиторії сталого наративу, що «Україна торгує наданою зброєю» і створення свідомості в міжнародної аудиторії образу України як «основного фактора дестабілізації у всіх гарячих точках світу».
Вона пояснила, що загалом в дезінформаційній кампанії рф можна виділити три етапи: прогрів наративу з 24 лютого до 2 червня 2022 року, підготовка до кампанії з 2 червня 2022 до 22 липня 2022 року та найбільша активність неавтентичної поведінки – з 22 липня 2022 року і до сьогодні.
В рамках початку кампанії був створений фейк від пропагандистського RT щодо «чорного ринку зброї», до якого додалася заява Шойгу з посиланням на фейкове дослідження RT, які по суті дали старт кампанії і масовій навалі вкидів, які фіксуються й досі.
Пропагандисти всіляко намагалися підкріплювати свою пропаганду різними меседжами різних осіб, в тому числі з кола тих журналістів, які вразливі до російської пропаганди, чиї заяви по суті надавали легітимності проросійським меседжам.
За словами Анаїт Хоперії, окрім великих кампаній росіяни окремо, меншими проявами кампаній намагалися таргетувати різні аудиторії, країни протягом літа 2022 та літа 2023 року. Попри те, що пропагандистам вдалося зробити вплив на низку країн, найбільшу стійкість до інформаційного впливу рф. Зокрема, це Велика Британія, Німеччина, Японія, Китай, Корея, Фінляндія, Норвегія та Канада.
«Якщо ми аналізуємо ті кампанії, які наш центр вже публікував та презентував, – про «чорний ринок зброї», про «чорну трансплантологію», про «викрадення дітей», ми вбачаємо, що росія створює стратегічний наратив, що Україна в принципі є «чорним ринком» та «ненадійним партнером». І в цьому плані ми маємо працювати якомога більше, тому що цей стратегічний наратив буде далі розвиватися», – наголосила Анаїт Хоперія.
Детальніше ознайомитися з аналітичним звітом «Чорний ринок зброї» можна за посиланням.
BrainHub – це головна дискусійна платформа країни, створена Media Center Ukraine – Ukrinform. Вона об’єднує експертів державного і громадського сектору. У рамках BrainHub точаться інтелектуальні дискусії навколо питань післявоєнного відновлення України. Тут народжуються кращі ідеї, які лягатимуть в основу дорожньої карти відбудови України у всіх секторах: економічному, інфраструктурному, освітньому, аграрному, безпековому, цифровому тощо.
Читайте більше: https://mediacenter.org.ua/uk/novini